معجزة مها ابو عوف.. تعرف على التفاصيل 

الجمهورية نيوز : خيرالله الشعراني

مها أبو عوف ممثلة مصرية ولدت في28 نوفمبر 1956، امها من اصول سورية وتركية .. وابوها أحمد شفيق أبو عوف، خريج الكلية الحربية، وظابط جيش مصري ، بس ليه ميول فنية، شارك في إنشاء أوركسترا القاهرة السيمفوني، وفرقة المسرح الغنائي، وفرقة الموسيقي العربية مع عبد الحليم نويرة..

وكان بيقدم برنامج تلفزيوني اسمه “مع الموسيقي العربية” وليه لقاء شهير مع سامية الاتربي بيحكي قصته بين الجيش والفن، مها تجوزت من عمر خورشيد … وكانت الزوجة الرابعة والاخيرة ليه .. لانه مات او قُتل بعدها علطول .. مها نفسها شايفة ان جوزها اتقتل بشكل مدبر.. لما مات جوزها اكتشفت انها حامل .. لكن ربنا ما اراداش للجنين يكمل .. وفقدت الجنين.

اتجوزت بعد عمر خورشيد .. وفضلت سنين تحاول تحمل .. والدكاترة قالولها مستحيل تحملي .. وفضلت تحاول 15 سنة .. وقالت مها: “انفقت أموالا طائلة، وسافرت دولا كثيرة لإجراء الفحوصات والتحاليل، لكي أحقق حلم الإنجاب، إلا أن كل طبيب يفحص حالتي كان يؤكد لي إنه من المستحيل الإنجاب، «في إحدى المرات، تمهلت وتوقفت عن حلم الإنجاب، وقلت لنفسي: ربنا لو عاوزني أحمل هيعمل كده هو قادر على كل شيء، وفوجئت ذات مرة أن الطبيب يُخبر شقيقي عزت بأنني حامل، وكان يشعر بحالة من الذهول آنذاك”.

وبتقول ان كان معاها عزت ابو عوف، فـ الدكتور قالها “الدكتور قاله: أختك مستحيل كانت تبقى حامل، وفقا لكل اللي درسناه في الطب.. بس حالتها دي هتخليني عمري ما أقول لواحدة إنك مش هتحملي، والدكاترة خافوا يولدوني طبيعي وعملت عملية عشان ميحصلش أي حاجة للمولود وقتها”.

الدكتور كتب في شهادة ميلاد ابنها شريف : “سبشيال بيبي، لانه كان عاجز عن معرفة أسباب حملها رغم حالتها”..

أصيبت مها بالسرطان، وفضلت تتعالج منه في صمت، لحد ما ماتت زي النهاردة من سنتين في صباح 6 يناير 2022، بعد تقريبا 3 سنين من وفاة اخوها عزت ابو عوف..

أقرأ أيضًا
أكتب تعليقك هنا